XV. évfolyam 4. szám - 2015. április

Az áprilisi szám letöltése .pdf változatban

(40 oldal, 35 Mb.)

Az újság nyomtatott változatával teljesen megegyezik.

Március tizenötödikén délelőtt 11 órakor már kisebb tömeg gyűlt össze a Hősök terén, ahol a vörösvári önkormányzat tartotta ünnepi megemlékezését. A Német Nemzetiségi Fúvószenekar a korán érkezőket is muzsikával szórakoztatta, miközben a nap előbújt a felhők mögül, és igen barátságos hangulatú ünnepség kezdődött.

A Himnusz közös eléneklése után a Templom téri Általános Iskola 5.b, 6.a és 2.b osztályának tanulói tartottak színes előadást énekkel, szavalással és a forradalmi események felidézésével. A gyerekeket Szalóné Bakonyi Judit készítette fel a nagyszabású előadásra.

Erinnerungen an die Werischwarer „Eeskruam”

1. rész

A Sváb Sarok udvarán volt egy jégverem, amit rossz állapota miatt fel kellett számolni, azonban a jégvermek története elkezdett foglalkoztatni. Így elmentem Müller [spitznauma: Ölis] Marci bácsihoz, ezt a még talán feldolgozatlan témát dokumentálni.  A jeges [eeshaundla] szakmában ő az utolsó, aki hiteles adatközlő. Fogadják szeretettel ezt a kis emlékképet.

Vörösvári diákok az OKTV-döntőben

Az országos középiskolai tanulmányi verseny (OKTV) keretein belül, a német nemzetiségi nyelv és irodalom tantárgy döntőjére március 16-án került sor Budapesten. Az országos döntőn 18 diák vett részt, akik mind német nemzetiségi középiskolákból érkeztek. A szóbeli vizsgán a versenyzők három bizottság előtt, három külön témában mérték össze tudásukat: német nemzetiségi hon- és népismeretből, német nemzetiségi irodalomból és német nyelvű szövegértésből.

Jelentős mérföldkőhöz érkezett a Budapest-Esztergom vasútvonal korszerűsítése azzal, hogy április 8-áról 9-ére virradó éjjel megnyitották a közúti forgalom számára a 10-út és a vasút kereszteződésben megépült új aluljárót. Ezzel megszűnt a Piliscsabai utcai elterelés, ami pontosan 20 hónappal ezelőtt, 2013. augusztus 7-éről 8-ára virradó éjjel vette kezdetét.

Az aluljárónak a város felőli megközelítése egyelőre nem a végleges. A mostani terelőút kialakítására azért volt szükség, hogy a kivitelező megkezdhesse a Várkert utcai leágazás kiépítését. Az ideiglenesen kialakított ívviszonyok miatt az aluljáróban jelenleg 30 km/órás sebességkorlátozás van érvényben.

Az autósok mellett immár a gyalogosok és kerékpárosok is az új aluljárót használva tudnak átkelni a sínek egyik oldaláról a másikra. A számukra kijelölt járda nemcsak korláttal van elválasztva, hanem szintben is elkülönül az úttesttől. A szintbeni átjáró tehát véglegesen megszűnt a pilisvörösvári állomásnál, a vasúti csomópont kétszintűvé vált így nincs több várakozás a sorompónál. 

Az aluljáró megépítése azért volt kulcskérdés a Pilisi-medence települései számára, mert a vasútfelújítás befejezése után a vonatok sűrített menetrendben fognak közlekedni. Ami azt jelenti, hogy – jelenlegi ütemezés szerint 2016. január 1-jétől – csúcsidőszakokban óránként négy pár vonat, fog áthaladni a csomóponton. Az óránként nyolcszori sorompózár ellehetetlenítette volna a 10-es út közlekedését.

A kivitelezés most következő szakaszában ezen a helyszínen a Piliscsabai utca és a Várkert utca csatlakozását építik meg, illetve kialakítják a P+R parkolókat valamint a Vörösvár felől az aluljáróba bevezető útszakasz végleges nyomvonalát. Ez lényegében a vasút-korszerűsítés megkezdése előtti eredeti nyomvonallal fog megegyezni, szintben némileg lejjebb süllyesztve.