XIV. évfolyam 1. szám - 2014. január

Közlekedési tervek a térség közútjain

Az országos hírek között jelent meg, hogy döntés született az M0 autóút újabb szakaszának nyomvonaláról, és arról, hogy a Budakalász és a 10-es út közti szakasz 2018-20-ig meg is épül. Ennek kapcsán annak jártunk utána, hogy milyen fejlesztési tervek vannak a térség közútjaira az elkövetkező 4-6 évben.

Az új M0-szakasz nyomvonala

A Nemzeti Fejlesztési Minisztérium no­vember 19-én tette közzé a kormányzati honlapon társadalmi véleményeztetés céljából az M0-s autóút 10. és 11. főút közti szakaszának kijelöléséről szóló kormányrendelet tervezetét, a társadalmi egyeztetés december 4-én le is zárult.

vorosvariujsag_023A nyomvonal Budakalászról, a meglévő M0-szakasz végétől indul, és a pilisborosjenői hulladéklerakó közelében csatlakozik a 10-es úthoz. A tervezett út több mint 5 kilométeren keresztül a felszín alatt, alagútban halad majd.

A pálya építése tehát a Megyeri-híd budai oldalától folytatódik, a jelenlegi körforgalom előtt leágazik, elkerülve az ott álló áruházakat, Budakalász és Budapest közigazgatási határán keresztezi a 11-es számú főutat, majd egy híddal a Budapest–Szentendre HÉV-vonalat és az 1115 jelű önkormányzati utat.

Ezt követően az útpálya egy kb. 2 km hosszú alagútban halad, majd Budapest III. kerület, Budakalász, valamint Üröm közigazgatási területén.

Az alagút után egy „fél lóhere” típusú csomópontot alakítanak ki, majd újabb alagutas szakasz következik kb. 3,2 km hosszan. A felszín alatti nyomvonal előbb északról és nyugatról elkerüli Üröm beépített területét, majd keresztülhalad Pilisborosjenő Lazarét nevű részén, végül pedig a Köves-bérc déli lejtője alatt a 10. sz. főútig.

A pálya a pilisborosjenői hulladéklerakó területén lép ki az alagútból, nem messze a főúttól. A szakasz végén a 10-es úthoz a távlati M10 autóútnál kialakítandó csomópontban végződik.

Az M10-es megépítését azonban a következő európai uniós költségvetési ciklusban (tehát 2020-ig) senki nem ígéri.

10-es elkerülő helyett Esztergom–M1 összekötő

Ha megépül az M0 fent említett szakasza, akkor várhatóan nemcsak elvisz forgalmat a 10-es útról, hanem jelentős többletforgalmat is generál majd. Ezért a Pilisi-medencében sokan gondolják úgy, hogy az M0 északnyugati szektorát csak a 10-es elkerülő út megépítésével párhuzamosan szabadna megépíteni. Az M10 néven emlegetett „pilisvörösvári elkerülő” útra – ami Ürömöt és Kesztölcöt kötné össze 2×2 sávon – mifelénk sokan a mindennapos reggeli szenvedések megváltójaként gondolnak. 2013-ban elkészült a környezeti hatástanulmány az útra, és jelenleg zajlik a környezetvédelmi engedélyezési eljárás. Jelenleg azonban még távlati ígéretek sincsenek az út megépítésére, a kormány a 10-es út tehermentesítését másképp képzeli el.

Loppert Dániel, a Nemzeti Infrastruktúrafejlesztő Zrt. kommunikációs vezetője így nyilatkozott erről a Vörösvári Újságnak: „Az M0 ezen szakaszának megépítése nem generál jelentős többletforgalmat a 10-es úton, hanem elosztja a Pilisi-medence irányú forgalmat a Megyeri-híd és az Árpád-híd között. Az M10 autóút megépítése természetesen könnyítene a 10-es út menti településeken, tehermentesítve azokat az átmenő forgalomtól. A térség tehermentesítését fogja szolgálni az Esztergomtól az M1 autópályáig tervezett új út is.”

Ürömi körforgalom

Hogy mi a helyzet az ürömi körforgalommal, arra nézve nem merünk semmit állítani, mert a korábbi nyilatkozatokban ígért időpontok már elmúltak. A körforgalom alapkövét 2002 márciusában tették le, az építkezés azonban ennyiben kimerült, holott a csomópont átépítése már az akkori forgalmi állapotokra is ráfért volna, a helyzet pedig azóta csak romlott.

Hosszú évek után a vasút-korszerűsítés kapcsán merült fel egy ideiglenes körforgalom megépítésének terve, ami először a 2012. decemberi pilisvörösvári lakossági fórumon került nyilvánosságra, és akkor 2013 tavaszára tervezték a megvalósítását. 2013 márciusában áprilisra ígérték az ideiglenes, 2014 tavaszára a végleges körforgalmat. Legutóbb 2013 novemberében kaptuk azt a tájékoztatást a NIF-től, hogy a végleges ürömi körforgalmú csomópont kivitelezői tendere még 2013-ban megjelenik, a körforgalom forgalomba helyezése pedig előre láthatóan 2014. augusztus végére várható.

Új nyomvonal a 10-es útnak

Szintén jelentős változás lesz a térségi közúti közlekedésben, hogy változik a 10-es út nyomvonala a vasútépítés kapcsán Üröm és az óbudai vasúti átjáró között (erről már olvashattak 2013. decemberi számunkban). A körforgalomtól Budapest felé a 10-es út jobbra letér, és egy felüljárón átível a vasútvonal fölött. Ettől kezdve egy új párhuzamos út épül a vasút jobb (déli) oldalán, az Aranyhegyi-patak vonalát követve. Az új út, a 10-es bevezető szakasza a jelenlegi vasúti kereszteződés helyén, az óbudai főiskolánál csatlakozik vissza a jelenlegi Bécsi útra, a szintbeli kereszteződés tehát ott megszűnik. Az Aranyvölgy utcát kiszélesítik, a 2×1 sáv mellé kerékpárutat és gyalogutat is építenek. A Pomázi út, ami az óbudai temetőnél keresztezte a vasutat, felüljárón fog haladni. Ez a fejlesztés már 2014-ben megkezdődhet, a befejezést pedig 2015 nyarára tervezik.

Sólyom Ágnes