XIV. évfolyam 6. szám - 2014. június

Mégis megindulhat a vonatforgalom 2014 decemberében

Mégis megindulhat a vonatforgalom 2014 decemberében, az ürömi körforgalmat pedig már idén augusztusban elkezdik építeni – tájékoztatott a NIF. A Flirt vonatok viszont csak 2016 tavaszától közlekednek majd.

Azokkal a kérdésekkel, amelyek a KTI-s tájékoztató alapján merültek fel, illetve amelyek a tájékoztató után is nyitva maradtak, a Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő Zrt. kommunikációs vezetőjéhez, Loppert Dánielhez fordultunk. Tőle kaptuk az alábbi válaszokat, amelyek több ponton is eltérnek az előzőekben ismertetettektől. Jelenleg ezek a legfrissebb információk a felújítás ütemezéséről:

• A legújabb ütemezés szerint legkorábban 2015. március vége lehet a Budapest–Esztergom vasútvonal korszerűsítése 1. ütemének befejezés ideje. Ön szerint ez tartható?

Terveink szerint tudjuk tartani a 2014 de­cemberére tervezett vasúti forgalom megindítását.

• Mi az oka annak, hogy már többször módosult az ütemterv? (Az eredeti befejezési dátum 2014. április volt.)

Az ütemterv módosításának több oka volt. Az első, hogy az Óbuda–Pilisvörösvár szakasz kivitelezésére kiírt közbeszerzési eljárás során az eredményhirdetés elhúzódott fél évvel. Másik okként említhetők az elhúzódó kisajátítási eljárások. Általánosságban elmondható, hogy egy kisajátításra legfeljebb 60 nap áll rendelkezésre, ebben az esetben azonban a különböző kapcsolódó eljárások miatt átlagosan 211, vagy extrém esetben akár 420 napig is elhúzódott egy-egy területszerzés. Továbbá a tervezett ütemű előrehaladást a tavaly nyáron levonult rekordmértékű árvíz is hátráltatta.  

• Amely szakaszokat már átadták, azokon a részeken is vannak még hiányosságok. Milyen kiegészítő munkálatok vannak még hátra, és ezek befejezése mikorra várható?

Pilisvörösvár és Piliscsaba között folyamatban van a műszaki átadás-átvétel, itt július végéig szükséges a kivitelezőnek a hiányosságokat pótolni. Piliscsaba és Esztergom között jelenleg a jótállási időszak tart, a felmerülő esetleges hibákat a szakasz fejlesztéséért felelős vállalkozó kijavítja. Több létesítmény esetén és a vasúti pályához kapcsolódóan is vannak még a kivitelezőnek feladatai.

• A Flirt kocsik a KTI legutóbbi tájékoztatása szerint már jövő tavasztól közlekednek a pályán. Ugyanazok a vonatok fognak közlekedni a pálya villamosítása előtt és után?

A MÁV-tól kapott tájékoztatás alapján a Budapest–Esztergom vasútvonal villamosítása várhatóan 2015 decemberére készül el. Az üzemi próbák és a hatósági engedélyek kiadásának függvényében a villamos üzem felvétele és a villamos motorvonatok közlekedése várhatóan 2016 első negyedévében indulhat.

A villamos üzem felvételéig a jelenlegi, diesel üzemű Siemens Desiro motorvonatok közlekednek a vasútvonal felújított és átadott szakaszain. A villamos üzem felvételét követően az új Stadler FLIRT típusú villamos motorvonatok fogják szállítani az utasokat.

• Szerintünk a nyári iskolai szünetre ütemezve az ürömi körforgalom építése kisebb fennakadást okozna a 10-es úti közlekedésben, mint ha jövő tavasszal (a vasútátadás után) építenék meg a körforgalmat. Látnak erre lehetőséget?

A kivitelező kiválasztása megtörtént, a tervek korszerűségi vizsgálata jelenleg folyamatban van, a helyszíni munkák várhatóan 2014 augusztusában megkezdődnek és 2015 nyarára befejeződnek.

• Vannak-e olyan tervek, amiken látható a leendő vasútállomás? – Mind az épület, mind a környéke érdekelne, akár látványterv, homlokzati terv vagy alaprajz.

A tervezési szakaszban nem készült látványterv, csak helyszínrajzok vannak.

• Igazak-e a sajtóhírek, amelyek szerint már most süllyed az új pálya?

Nem igaz, a hivatkozott blogbejegyzés írója (civilhetes.blog.hu – a szerk.) a Piliscsaba–Esztergom szakaszon egy ívet fényképezett, ahol a pálya meg van döntve a vonatra ható erőhatások csökkentése miatt.

• Olyan hírt is hallottunk, hogy „kiásták, majd visszatemetik a vörösvári közúti aluljárót, és felüljáró lesz helyette”.

Pilisvörösváron közúti aluljárón fog a 10. sz. főút forgalma haladni, a vasúti sínek alatt. Várhatóan sebességkorlátozás mellett 2014 telén már használhatják az autósok.

 

Bp. Nyugati pu. – Esztergom II. ütem

(KÖZOP 5.3.0-08-2008-0001 Óbuda–Esztergom)

A beruházás rövid bemutatása:

  • Rákosrendező–Újpest vonalszakasz átépítése 80 km/h sebességű kétvágányú vasúti pályára,
  • Rákosrendező–Esztergom vasútvonalon a villamos felsővezeték megépítése,
  • 10. sz. főút és a vasútvonal I. ütemben szintben épülő útátjárójának különszintűvé alakítása (Bécsi út),
  • Piliscsaba–Esztergom vonalszakaszon korszerű elektronikus biztosítóberendezés elkészítése,
  • Esztergom állomás átépítése úgy, hogy a személyszállítási és a SUZUKI teherszállítási funkció szétválasztásra kerül.
  • Esztergom állomás meglévő üzemanyagtöltő berendezés helyére áthelyezik a Vértes VOLÁN autóbusz pályaudvart.
  • Esztergom állomás felvételi épületének felújítása, átépítése.