XIV. évfolyam 6. szám - 2014. június

Vasútépítés – Mi mikor?

Az építkezés jelenlegi állapotáról további fotókat láthatnak  a hátsó borítón.

Az építkezés jelenlegi állapotáról további fotókat láthatnak a hátsó borítón.

Mégsem lesz kész 2014. év végére a 2-es vonal felújítása – tájékoztattak a KTI szakemberei. Legkorábban 2015 márciusában indulhat meg a forgalom a teljes vonalon. Utána viszont rögtön kezdődik a pálya villamosítása és a Budapest Nyugati pályaudvar felújítása, ezért csak 2016-tól járhatnak sűrűbben a vonatok a felújított vonalon. Az ürömi csomópontot a vasútépítés befejeztével kezdik el.

A Városi Díszteremben tartottak tájékoztatót a térség következő néhány évének várható közlekedési változásairól a Közlekedéstudományi Intézet (KTI) szakemberei május 21-én. Jelen voltak a BKK, a Volán és a MÁV-Start munkatársai is, így elsőkézből származó információkhoz jutottunk a közeljövőben várható menetrendi változásokról.

Az egyeztetésen friss híreket kaptunk a Budapest–Esztergom vasútvonal-korszerűsítés állásáról is, megtudtuk, hogy jelenleg milyen ütemezéssel számolnak a szakemberek a vasútfelújítás és a hozzá kapcsolódó beruházások kapcsán.

vorosvari-ujsag-2014-06-017Röviden összefoglalva: az derült ki az elhangzottakból, hogy számos olyan, a térséget és Vörösvárt érintő beruházás van folyamatban, ami az itt élők érdekeit szolgálja, a mi utazási lehetőségeinket fogja bővíteni vagy javítani, a mi kényelmünket fogja szolgálni. További jó hír, hogy ezek nagy részére a forrás is megvan – különböző alapokból származó európai uniós pénzek, amelyek el vannak különítve, tehát másra nem költhetők. De az is látszik, hogy több területen is jelentős késedelemmel folynak a projektek, ami több szempontból is probléma: egyrészt kényelmetlenség az utazóközönségnek és az érintett lakosságnak, másrészt pedig az uniós pénzek felhasználásának szigorú határidői vannak, amelyek elmulasztása a forrás elvesztésével jár. Viszont – nyugtatott meg Feldmann Márton, a KTI személyközlekedési igazgatója – ez a szigorú eu-s szabályozás nemcsak hátrány, hanem előny is, hiszen így a projektek minden résztvevője érdekelt abban, hogy időben befejeződjenek a tervezett munkálatok. Bízzunk tehát abban, hogy ha nem is az eredetileg tervezett időben, de belátható időn belül kész lesz mindaz a szép és jó, amit a környékünkre terveznek.

Vegyük most ezeket sorra.

Budapest–Esztergom vasútvonal felújítása 1. ütem

Még majdnem egy év. Legkorábban 2015. március végén indulhat meg a vasúti forgalom a teljes Budapest–Esztergom szakaszon – hangzott el a tájékoztatón. A késedelem legnagyobb részt a kisajátítások elhúzódása miatt van, másrészt még nem kezdődött meg a biztosítóberendezések építése, márpedig e nélkül nem indulhat el a vonatközlekedés. A vonatpótlásra tehát legalább még jövő márciusig szükség lesz.

Ürömi körforgalom

Bár volt arról szó, hogy legalább egy ideiglenes körforgalom megépülne, mielőtt leállna a vasút Vörösvár és a főváros között, ez nem történt meg. A jelenlegi tervek szerint a körforgalom csak akkor fog megépülni, ha a vasúti forgalom beindult a főváros felé, mert nem merik megkockáztatni, hogy legyen olyan időszak, amikor sem vonattal, sem közúton nem lehet bejutni Budapestre. A kivitelezőt egyébként már kiválasztották a körforgalom építésére, meg is kötötték a szerződést, de az ütemezés még nincs meg. Az építésre legkorábban jövő tavasszal kerülhet sor, tehát talán 2015 májusára lehet meg a várva várt körforgalom. (Az idő most már ellenkező irányból is szorítja a projektet: ha 2015 nyaráig nem tudnak elszámolni a körforgalom költségeivel, az forrásvesztést fog okozni.)

Villamosítás

A pálya villamosítását külön lépcsőben tervezték megvalósítani, de a villanyvezetékek tartóoszlopait már a jelenleg folyó ütemben kihelyezik/kihelyezték a vágányok mellé. A villamosítás kivitelezésére nyáron írják ki a tendert, a kivitelezői szerződés megkötése 2014 októberére várható. Tehát még az is lehet, hogy idén megkezdődik, és a két lépcső helyett egy lépcsőben megvalósul az egész. Külön jó hír, hogy a villamosítás munkálatainak javát éjszaka tervezik végezni, ez esetben nem lenne szükség újabb, hónapokig tartó vágányzárra.

A Nyugati pályaudvar felújítása

Ez lesz a következő projekt. A 2-es vonal végállomása, a budapesti Nyugati pályaudvar 1877-ben épült, jelentősebb rekonstrukció utoljára 1977-1979 között zajlott a pályaudvaron. Mára ismét rossz állapotú, és felújításra vár, ami szerepel is a fejlesztési tervek között. Mivel a 3-as metróvonal a Nyugatin kívül Újpest Városkapunál is érinti a vasútvonalat, feltehetően nem fog nagyobb kellemetlenséget okozni az utazóközönségnek, amikor majd hónapokig elérhetetlen lesz a pályaudvar.

Változik a vonatpótlás

Piliscsabán pályázati pénzből épül át idén a tinnyei elágazás, és a hírek szerint a vasútállomáshoz vezető, macskaköves Bajcsy Zsilinszky utca burkolatát is lecserélik aszfaltra. Az építkezés jelentősen akadályozza majd a forgalmat, ezért a tervezettel ellentétben nem tavasszal kezdik a munkálatokat, hanem júniusban, az iskolaszüneti időszakban. Mivel a vonatpótló buszok nem fognak tudni eljutni a piliscsabai állomásra, június 20-a után a vonatpótlás rendszere is átalakul: A nyáron a vonatpótló buszok Budapest és Pilisvörösvár között közlekednek, Vörösvárról pedig csak vonattal lehet majd átjutni Csabára. Addigra éppen ezért el kell készülnie a vörösvári állomás melletti parkolónak annyira, hogy meg tudjanak ott fordulni a beérkező buszok. Egyébként lényeges változás nem lesz a menetrendben, az eddigiekhez hasonló indulási időkkel lehet számolni.

Kérdésünkre a menetrendért felelős illetékesek elmondták, hogy a vonatpótlásban augusztus 31. után is a nyári rendszer lesz érvényben, tehát a piliscsabai útépítés befejezése után nem tervezik visszaállítani a Piliscsabáig közlekedő pótlóbuszokat.

Csak 2016-tól sűrítik a vonatokat

Mint arról már korábban írtunk, Óbudán is épül egy különszintű kereszteződés: a Pomázi út forgalmát felüljárón vezetik el a sínek fölött. Ez az építkezés várhatóan 2016-ban fejeződik be. Óbuda önkormányzata nem járul hozzá a vonatok sűrítéséhez addig, amíg kész nincs a felüljáró, nehogy ellehetetlenüljön a közúti közlekedés, ezért a vonalon csak várhatóan 2016 után nő a járatsűrűség.

A jelenleg közlekedő Desiro vonatok helyett viszont már 2015-től azok a Flirt típusú motorvonatok járnak majd, amelyeket újonnan szerez be a MÁV. Ebből a tágas belső terű kocsiból kettő-kettő fog közlekedni, kocsinként 211 ülőhellyel (és még mintegy 30 fő kényelmesen elfér állva is), így többen férnek majd el egy járaton, mint most a három Desiro-kocsin (azok 123 ülőhellyel vannak ellátva).

Sólyom Ágnes