XV. évfolyam 4. szám - 2015. április

Terítéken a német nemzetiségi nyelv

Kollár Márk, Bogár Erika tanárnő és Keller Zsófia

Kollár Márk, Bogár Erika tanárnő és Keller Zsófia

Vörösvári diákok az OKTV-döntőben

Az országos középiskolai tanulmányi verseny (OKTV) keretein belül, a német nemzetiségi nyelv és irodalom tantárgy döntőjére március 16-án került sor Budapesten. Az országos döntőn 18 diák vett részt, akik mind német nemzetiségi középiskolákból érkeztek. A szóbeli vizsgán a versenyzők három bizottság előtt, három külön témában mérték össze tudásukat: német nemzetiségi hon- és népismeretből, német nemzetiségi irodalomból és német nyelvű szövegértésből.

• Először vettetek részt OKTV-n?

Keller Zsófia: Igen.

Kollár Márk: Igen, ez az első alkalom.

• Milyen érzésekkel utaztatok a döntőre?

K. Zs.: Én minden nagyobb megmérettetés előtt nagyon izgulok, ez most sem volt másképp. Ugyanakkor kíváncsi is voltam, hogy hogyan zajlik egy országos verseny döntője.

K. M.: Izgultam, hiszen országos versenyről van szó, de tudtam, hogy aki ide bejutott, már nyertes volt.

• A szóbeli verseny három bizottság előtt zajlik. Milyen tételeket kaptatok a különböző bizottságokban?

K. Zs.: Az irodalmi állomáson Koloman Brenner Ungarndeutsch című versét húztam, népismeret tételként pedig Claus Klotztól az Ahnerls Lied-et. Mindkét vers a magyarországi németek kultúrájának és nyelvének jövőjével foglalkozik, így lényegében ezeken az állomásokon ugyanazt a témát kellet kétféleképpen megközelítenem. A nyelvi állomáson egy diétákról szóló szöveg összefoglalása volt a feladatom, végezetül a vizsgáztatók feltettek még pár kérdést a szöveggel és más általánosabb témákkal kapcsolatban.

K. M.: A népismeret állomáson a magyarországi németek kitelepítéséről, a szövegértésnél egy iskolai teljesítésről szóló szövegről, az irodalom állomáson pedig egy Koloman Brenner-versről kellett beszélnem.

• Melyik tételkifejtést tartottátok nehezebbnek? Melyik sikerült jobban?

K. Zs.: Mivel még csak tizenegyedikes vagyok, tartottam tőle, hogy a népismereti és az irodalmi tételek közül olyan témákat fogok húzni, amikkel még nem volt alkalmam bővebben foglalkozni. Szerencsére mindhárom esetben olyan tételt kaptam, amihez magabiztosabban hozzá tudtam szólni, így úgy érzem, szélsőségek nélküli, egyenletes teljesítményt tudtam nyújtani mindhárom bizottság előtt.

K. M.: A népismeret volt talán a legnehezebb, mert a teljes középiskolai népismeret tananyagot ismerni kell egy sikeres felelethez. Hozzám a szövegértés témája állt a legközelebb.

• Milyen volt a verseny hangulata? Tudtatok-e ismeretségeket kötni a többi diákkal?

K. Zs.: A verseny alatt végig elég feszült volt a hangulat, a többieken is látszott, hogy nagyon komolyan veszik a versenyzést. Váltottunk ugyan néhány szót, de komolyabb ismeretséget senkivel sem kötöttem. Ahogy a többi diák is inkább az iskolatársaival töltötte a várakozást, úgy én is Márkkal beszélgettem a legtöbbet az állomások közti szünetekben.

K. M.: A versenynek jó volt a hangulata annak ellenére is, hogy mindenki jól szeretett volna teljesíteni.

• Hogyan készültetek fel a versenyre?

K. Zs.: A felkészítő tanárunkkal, Bogár Erika tanárnővel igyekeztünk a rendelkezésre álló idő alatt végigszaladni a tizenkettedikes anyagon, miközben házi feladatként az eddigi évek anyagát ismételtük.

K. M.: Bogár Erika tanárnővel átismételtünk a korábbi évek népismeret tananyagát, valamint sok verset olvastunk magyarországi német szerzőktől.

• A német nyelven, irodalmon és néprajzon kívül mivel gazdagodtatok a versenyzés által?

K. Zs.: Számomra a verseny leghasznosabb hozadéka az volt, hogy kipróbálhattam magam egy vizsgaszituációban, és még némi rutint is szereztem, amit a közelgő érettségin és később egyetemi tanulmányaim során is hasznosítani tudok majd.

K. M.: Az Országos Középiskolai Tanulmányi Verseny is egy vizsgahelyzet volt, érettségi előtt mindenképpen hasznos hozzászokni az ilyen stresszhelyzetekhez.

• Mit tudnátok azoknak a diákoknak tanácsolni, akik azt fontolgatják, hogy indulnak egy OKTV-versenyen?

K. Zs.: Mindenképpen próbálják meg, hiszen ha nem is érnek el kiemelkedő helyezést, akkor is rengeteg hasznos tapasztalattal és fontos ismerettel lesznek gazdagabbak.

K. M.: Azt ajánlanám, hogy sok időt áldozzanak a felkészülésre, hiszen a megszerezhető többletpontok nagyon hasznossá válhatnak a továbbtanuláshoz.

A diákoknak és felkészítő tanáruknak szívből gratulálunk és további szép sikereket kívánunk!

Müller Márta