XV. évfolyam 9. szám - 2015. szeptember

KÖZELEBB A NEMZETISÉGHEZ

Új igazgató a Schiller gimnázium élén

Az idei tanévtől új igazgatója van a Friedrich Schiller Gimnáziumnak. Szabóné Bogár Erikának nem idegen a környezet, hiszen eddig is tanárként dolgozott az intézményben. Az igazgatói szerep azonban új, sok új feladattal, kihívással és persze nehézségekkel is. Az új igazgatónővel ezekről beszélgettünk.

• Miért döntött úgy, hogy megpályázza az igazgatói posztot?

Ebben az intézményben tanítok már 1999 óta, tehát itt kezdtem a tanári pályámat. Közben 5 évre elmentem GYES-re, és két évvel ezelőtt jöttem vissza. Az intézmény fenntartója, a Magyarországi Németek Országos Önkormányzata februárban írta ki az igazgatói pályázatot, és egy hónap állt rendelkezésre a pályázat benyújtására. Ekkor azért már sejtettük, hogy erre sor kerül, hiszen Guth Zoltán igazgató úr nyugdíjba kívánt menni. Sokat gondolkodtam rajta, hogy egyáltalán megpályázzam-e a pozíciót, mert nem olyan egyszerű manapság egy intézményt vezetni, a folyamatos törvényi változásokat követni, a sokféle elvárásnak megfelelni. De több oldalról is kaptam biztatást és támogatást.

• Milyen nehézségekkel kellett szembenéznie a tanév elején? Tudom, hogy nem volt például elegendő tanár…

A tavalyi tanévben én még tanárként dolgoztam, a kinevezésről végső döntés május 9-én született meg. Az volt a nehéz, hogy már gondolatban készülnöm kellett arra, hogy mi vár majd rám az új tanévben, de még azért zajlott az előző, többek között érettségivel, ahol szintén feladataim voltak. Az előző iskolavezetés igyekezett egy-két feladatra rávilágítani, illetve bizonyos dolgokat megmutatni, de megmondom őszintén, most derül ki valójában, hogy mi mindennel kell foglalkozni.

Hivatalosan augusztus 16-ától vagyok az intézmény igazgatója, de az igazgató úr már előtte megbízott a tanév szakmai feladatainak előkészítésével, amelynek legfontosabb részét a pedagógusok felvétele jelentette. Tehát nyáron igen sokat dolgoztunk már azon, hogy elegendő számú pedagógus álljon rendelkezésre, lefolytattuk az állásinterjúkat

• És sikerült betölteni az állásokat a tanév kezdetére?

Nagyon nehéz dolgunk volt, hiszen növekedett a tanulók létszáma, most 585 diák helyett 640 diákunk van, ez több osztályt, több csoportot jelent. Az elmúlt tanév végén hat kolléga távozott az intézményből, az ő helyüket is pótolni kellett. A kétnyelvű nemzetiségi oktatásból következően nagyon sok órát csoportbontásban tartunk, ráadásul a mindennapos testnevelés bevezetése is plusz tanerőket igényel. De a tanév kezdetére szerencsére rendeződtek a személyi kérdések, összesen 11 új kollégát és két óraadó tanárt sikerült felvenni, és a tanévet már megfelelő létszámmal tudtuk elkezdeni.

• Melyek azok az irányelvek, célkitűzések, melyek mentén végzi a munkáját igazgatóként?

Ahogy a pályázatomban is megfogalmaztam, igyekszem megőrizni azokat az eredményeket, amelyeket az előző iskolavezetés sikeresen bevezetett. Tehát tovább folytatom a kétnyelvű oktatás megőrzését. Egyre nagyobb hangsúlyt kívánok fektetni a kétnyelvűségre, illetve a német nyelv használatára, nemcsak a tanórákon, hanem a szünetekben, a folyosókon való beszélgetésekben is, hogy ehhez a gyerekek egyre inkább hozzászokjanak. Ennek az erősítése tehát nagyon fontos. Szerencsére nagyon sok olyan kollégánk van, aki a tantárgyát német nyelven tanítja, így ez biztosítottnak látszik.

Kicsit nagyobb hangsúlyt szeretnék fektetni a jövőben az iskola nemzetiségi jellegének erősítésére. Akár tárgyi eszközök megjelenítésében – ez talán egy picit hiányzik most az iskolából –, akár egy tánccsoport létrehozásával is, ebben tánctanáraink is partnerek. Szeretnék nemzetiségi ruhákat varratni a gyerekeknek, legalább egy csoportnyit, hogy méltóképpen lehessen képviselni az iskolát különböző eseményeken.  A gyerekek többsége azért választja ezt az intézményt, mert itt a német nyelvet viszonylag magas szinten tudják elsajátítani, de legalább ilyen fontosnak tartom az identitás-tudat erősítését is. Tehát hogy azok a gyerekek, akik német gyökerekkel rendelkeznek, vállalják ezt és büszkék legyenek rá.

Mindenképpen szeretném javítani a környező általános iskolákkal való kapcsolatunkat, hiszen nekünk is nagyon fontos, hogy jó képességű gyerekek jöjjenek hozzánk, lehetőleg a környékről. Fontos az is, hogy jó kapcsolatot alakítsunk ki a többi, az Országos Német Önkormányzat által fenntartott iskolával is, ez már valamilyen szinten működik most is, van párbeszéd köztünk. Fontos feladat, hogy jobban részt vegyünk a város életében. Bár vannak események, ahol már most is rendszeresen részt veszünk, mint például a szüreti felvonulás, vagy az utóbbi két évben a nemzetiségi önkormányzat által szervezett nemzetiségi délután. De ennél egy kicsit jobban szeretném erősíteni a városban való jelenlétünket. 

• Az, hogy tagja a vörösvári Német Nemzetiségi Önkormányzatnak, mennyiben segíti a munkáját?

Azt gondolom, hogy a fenntartóval jó kapcsolatban vagyok, ők is pozitívan álltak hozzám, megvan a bizalom a részükről, nyilván ezért is neveztek ki az intézmény élére. Eddig úgy érzem, hogy partnerek is voltak.  Persze, a nemzetiségi önkormányzatban végzett munkám miatt ismertek már, de ez egy más minőségű kapcsolat, itt most az önkormányzati tagságom kicsit mellékes.

Nyílt nap!

A pilisvörösvári Friedrich Schiller Gimnázium és Kollégium 2015. október 17-én (szombaton) 8.30 órai kezdettel nyílt napot tart.

A nyílt napon tájékoztató hangzik el a 2016/2017-es tanév beiskolázásáról,  majd órákat lehet látogatni (két tanítási órát).

Szeretettel várjuk az érdeklődő 6. és 8. osztályos tanulókat és szüleiket.

• A tanév tehát elindult, bizonyára valamennyire körvonalzódnak a feladatok is. Hogyan látja most a helyzetet?

A 25 éve itt lévő igazgatóhelyettes, Búza Jánosné is nyugdíjba vonult, ő volt az, aki lényegében mindent tudott az intézményről, és majdnem mindent intézett, így egy teljesen új iskolavezetést kellett felállítani ebben a tanévben. Három igazgatóhelyettes segíti a munkámat. Neubrandt István – ő volt már igazgatóhelyettes Guth Zoltán igazgató úr irányítása alatt is – , valamint Jeskó Rita és Engerth Csaba – ők is újak ebben a pozícióban, akárcsak én.  Igazából most szembesülünk a rengeteg feladattal, amit meg kell tennünk.  Lényegében minden nap hoz valami újat és valami meglepetést. Nagyon sok törvényi előírás van, aminek meg kell felelni, határidőket kell tartani, sok iskolai dokumentumot kell módosítsunk illetve létrehozzunk. Annak viszont nagyon örülök, hogy a tanévet el tudtuk kezdeni, órarenddel, terembeosztással, és ez működik, az iskola mindennapi élete rendben zajlik.  Mi pedig igyekszünk az felmerülő problémákat megoldani, a kihívásoknak megfelelni.  Ez az első tanév biztos, hogy egy tanulóév lesz mindannyiunk számára, tisztában vagyunk vele, hogy lesznek rossz döntéseink. Mindenkitől türelmet kértünk: a tantestülettől, a fenntartótól és a szülőktől is.

• Mindemellett Ön édesanya is, kicsi gyerekekkel. Mennyire tudja most összeegyeztetni a munkáját és a családot?

Kicsit nehezíti a dolgot, hogy a kisfiam is most kezdte az első osztályt, mi most mindketten elsősök vagyunk. A család segítsége nélkül nem tudnék eleget tenni a kihívásoknak. A szüleim sokat segítenek, a férjem is támogat. Az elején most nehéz, de bízom benne, hogy amint belerázódunk egy kicsit, több időt jut a családra is.

• Köszönjük az interjút, és sok sikert kívánunk a munkához!

Palkovics Mária