XVI. évfolyam 4. szám - 2016. április

XXV. VÖRÖSVÁRI NAPOK – ÚJ HELYSZÍNEN, A TAVAKNÁL – Interjú Gromon István polgármesterrel

• Idén új helyszínen rendezi meg az önkormányzat a Vörösvári Napokat. Mikor és miért merült fel ez az ötlet?

Az elmúlt 20 év során már sokszor foglalkozott a képviselőtestület a búcsú áthelyezésének gondolatával. Először 1996 júliusában, a Búcsú tér környékén lakók panaszai miatt. A kezdeményezést az akkori képviselők elutasították. Öt évvel később, 2001 októberében ismét napirendre került a téma, mert a Búcsú tér környékén lakók kérték a búcsúnak a Búcsú térről való elhelyezését. A képviselőtestület akkor kijelölte a búcsú helyszínének a tavak környékét, és egy millió forint fedezetet is biztosított a terület kialakítására, de a rendezvény áthelyezésére végül mégsem került sor. 2003-ban ismét felmerült az áthelyezés gondolata, de a körhintás vállalkozók aggodalmai miatt (miszerint a volt teniszpálya területe vizes, nedves, laza, s ezért nem állnak rajta stabilan a körhinták) úgy döntött a testület, hogy a helyszín alkalmatlan a búcsú megrendezésére, és a korábbi határozatait 2003 novemberében visszavonta. Az utóbbi öt évben ismét felerősödtek a búcsú miatti panaszok, de most már inkább a gimnázium környékén, a sörsátorban megrendezett programok miatt. A rendszeres szóbeli panaszok és a telefonos bejelentések mellett 2011-ben és 2014-ben írásos panaszok is érkeztek. 20 év után szeretnénk végre ezt a helyzetet megoldani.

• Mi a probléma a jelenlegi helyszínekkel?

A búcsú hagyományos helyszíne, azaz a Dózsa György utca–Fürdő utca–Fürdő köz által határolt terület az utóbbi évtizedekben teljesen beépült. Az árusok sátrai miatt a közelben lakók a búcsú idején napokon át nem tudnak autóval kihajtani ingatlanaikról, nincs menekülési útvonal, a tűzoltók, mentők, betegszállítók nem tudják megközelíteni a helyszíneket. A zöldfelületek, járda- és útburkolatok a helyszűke miatt a legnagyobb elővigyázatosság mellett is évről évre károsodnak. (A mutatványosok a körhintákon kívül több nagy teherautót, lakókocsit is elhelyeznek a téren, s a vontatók beparkolása során minden évben megsüllyed a Dózsa György utcai a járda, sérülnek az út mellett lévő fák, bokrok.) A lakóingatlanok közvetlen közelében zajló többnapos rendezvény mindezek miatt mértéken felül zavarja a környéken lakók életét és az orvosi ügyelet működését, lehetetlenné teszi a környéken a közlekedést és a parkolást.

A másik helyszínen hasonlók a problémák. A Szabadság utca–Major utca–Petőfi S. utca által határolt terület szintén minden irányból körbe van építve. A gimnázium udvarán felállított  sörsátorban megszervezett rendezvényekkel kapcsolatosan is visszatérő panasz, hogy a sörsátorból kiszűrődő hangos zene, a szórakozók zaja, az óriási forgalom, a közlekedés lehetetlensége elfogadhatatlan mértékben zavarja a környékbeli lakók nyugalmát. A rendezvény ideje alatt – bár a rendőri és polgárőri jelenlét folyamatos – itt is sok a károkozás, a közterületi rongálás. Az ünnepek után a gimnázium kertjében minden évben több napon át tartanak a helyreállítási munkálatok, rengeteg a hulladék, és sok a sportudvarban okozott kár is. 

• Milyen más helyszínek jöttek szóba? 

Az elmúlt 20 év során újra és újra mindig egyetlen helyszín merült fel a Vörösvári Napok lehetséges új helyszíneként: az öt tó környéke. Így van ez most is. A terület hatalmas, többszöröse a másik két helyszín együttes területének. A volt teniszpálya területén a talaj az elmúlt 15 év alatt már megfelelően összetömörödött, a tavak környékét az elmúlt egy év során pedig jelentősen sikerült fejleszteni. A Bányató utca folytatásaként a Harcsa utca–Amur utca–Ponty utca nyomvonalon megépítettük a szilárd burkolatú utat, így a terület több irányból is jól megközelíthető. A Kacsa-tóval szemközti területen elvégeztük  az évtizedek óta elvadult aljnövényzet, bozót irtását, és rendeztük a Kacsa-tó nyugati partjának környezetét is. Folyamatban van a tavak környékének geodéziai felmérése és egy tájépítészeti koncepcióterv elkészítése az öt tó környékére, egy többfunkciós Városliget kialakítása érdekében. A Városliget kialakítására ugyan még néhány évet várni kell, de a terület már ma is alkalmas arra, hogy itt rendezzük meg a Vörösvári Napokat. 

2007 óta ezen a helyszínen rendezzük meg a Tutajhúzó versenyt, illetve az utóbbi években az ehhez kapcsolódó kézműves vásárt és koncerteket is, tehát a terület bizonyos mértékig már ki van próbálva, be van járatva. A biztonsági, a hangosító, az elektromos, a vendgélátó, a művelődésszervező és a mutatványos szakemberek, valamint a Polgármesteri Hivatal és az önkormányzat vezetői részvételével tartott előzetes helyszíni bejárások, vizsgálódások alapján a rendezvénysátrat a Kacsa-tó előtti aszfaltpályán helyeznénk el, míg a körhintákat nagyjából a volt teniszpálya területén. 

• Mit várnak összességében az új helyszíntől?

Az új helyszín alapvető előnye a tágassága, valamint a kellemes és szép természeti környezet, a tavak és a ligetes területek közelsége. Itt egymás közelében, egységbe fogva megrendezhetők az eddig a Búcsú téren, illetve a gimnázium udvarán hagyománnyá vált programok, és emellett bőven marad még hely a kézműves árusok és az egyéb vásári árusok számára is. A szórakozni vágyók így egy helyen érhetik el a sörsátori programokat és a körhintások és az árusok által kínált szolgáltatásokat, és ha akarják, váltogathatják is a különböző programokon való részvételt. 

Az új helyszínhez egyébként új típusú programok és új típusú szolgáltatások is csatlakoznak majd – úgy a vendéglátásban, mint a kulturális és szórakoztató programok mennyiségében és minőségében. Ha minden úgy sikerül, ahogy szeretnénk, akkor a XXV. (jubileumi) Vörösvári Napok egy új, reményeim szerint sikeres fejezetet nyit a Vörösvári Napok történetében.

• Kíváncsian várjuk. Lapunk megjelenésekor már javában zajlik a főzőkonyha felújítása. Milyen munkálatok folynak?

A Szabadság u. 21. sz. alatti konyhában évtizedek óta megoldatlan probléma a csúszós járófelületek okozta balesetveszély, a pince beázása, a szagelszívó-berendezés és a hűtőhelyiség hiánya, a raktárhelyiségek elégtelensége.  Amikor 2015 júniusában a Nemzetgazdasági Minisztérium pályázatot írt ki a „Gyermekétkeztetés feltételeit javító fejlesztések” támogatására, ezeknek a problémáknak a megoldására gondoltunk, valamint az elöregedett, elavult konyhai eszközök cseréjére  nyújtottuk be a pályázatot.  

A pályázat értékelése azonban elhúzódott, s közben, 2015. október 9-én a Nemzeti Élelmiszerlánc-biztonsági Hivatal (NÉBIH) ellenőrzést tartott a konyhánkban, ennek során megállapította, hogy a munkakörülmények részben nem felelnek meg a munkavédelmi és egészségügyi előírásoknak, s ezek megszüntetésére szólította fel az önkormányzatot. 

A NÉBIH által megfogalmazott követelmények megvalósítása érdekében az eredeti pályázati elképzeléseket tovább kellett bővíteni.  Így a felújítás keretében megtörténik a külön hűtött ételmaradék-tárolóhely kialakítása, egy külön helyiség kialakítása az ételhordók tárolására, töltésére, egy szárazáru-raktár kialakítása, a főzőkonyha gépészeti hiányainak pótlása (szagelszívó), a balesetveszélyes burkolatok cseréje, az ételallergiások számára külön főzőhelyiség kialakítása. Mindez belső válaszfalak bontását és újak építését, belső nyílászárók cseréjét, padlóburkolatok bontását és új padló- és csempeburkolatok készítését jelenti,  továbbá festés-mázolást, új mosdók, bojler,  új kondenzációs kazán beszerelését,  teljesen új szellőzőrendszer kiépítését szagelszívással, az elektromos kapacitás bővítését, új elektromos főelosztó szekrény beépítését, a villanyvezetékek vezetékek cseréjét, nagyértékű új konyhai gépek beszerzését.

• Ez nagy átalakításnak hangzik. Hogyan oldják meg ez idő alatt az étkeztetést?

A konyhafelújítási munkálatok alatt a konyha nem tud működni, így az építkezés idejére (kb. 3 hónapra) ételbeszerzésre van szükség. A kivitelezés időszaka alatti ételszállításra három szakcégtől kértük ajánlatot, s a felújítás első hónapjára az ajánlatkérési eljárásban a legjobb ajánlatot adó cégtől, a Kolozsy és Kolozsy 94 Kft.-től rendeltük meg az ételeket. Az ételnek az intézményekbe történő kiszállítását az önkormányzat biztosítja. A május-júniusi étkeztetésre közbeszerzést írtunk ki, s annak nyertesével kötünk majd szerződést a fennmaradó 2 hónapra. A szolgáltatási szerződést a közbeszerzési eljárásban rögzített határidők miatt április végével köthetjük meg, így a következő szolgáltató nevét majd április végével tesszük közzé hirdetményben.

• Mikorra várható a felújítás befejezése?

A szerződés szerint a kivitelezőnek június 30-ig kell végeznie a felújítással, s a felújított konyhában terveink szerint július 4-én indul újra a főzés.

• Március végén új rendelet született a talajterhelési díjról. Miről szól a rendelet?

A talajterhelési díj bevezetését 2003-ban a környezetterhelési díjról szóló törvény írta elő. Ennek alapján alkotta meg 2004-ben Pilisvörösvár Város Önkormányzata a talajterhelési díj érvényesítéséről szóló rendeletet, melynek értelmében annak, aki nem köt rá a szennyvízcsatorna-hálózatra, talajterhelési díjat kell fizetnie. A talajterhelési díj összege Pilisvörösváron a 3-as területérzékenységi szorzó miatt kifejezetten magas, 3.600 Ft/m3, de ezt a díjat  a törvényi kötelezettség ellenére az elmúlt öt évben (2010 óta) nem tudtuk beszedni, mivel a szennyvíztelep alacsony kapacitása miatt az üzemeltető nem engedélyezte a szennyvízcsatorna-hálózatra történő rákötést. Tekintettel arra, hogy 2015. július 30-án a szennyvíztisztító telep műszaki átadás-átvételi eljárása lezárult, a szennyvízcsatorna-hálózat mentén lévő ingatlantulajdonosokat már nem akadályozza semmi abban, hogy rákössenek a hálózatra. A 2015-ös évtől tehát talajterhelési díjat kell fizetniük azoknak, akik a szennyvízcsatorna hálózatra nem kötöttek rá. A talajterhelési díjról szóló, most elfogadott önkormányzati rendelet rendelkezéseit 2016. május 1. napjától kell alkalmazni. 

• Kikre vonatkozik az új rendelet? Van-e, akire nem?

A rendelet hatálya kiterjed „arra a környezethasználóra, aki a környezet terhelésével járó anyagot bocsát a környezetbe” – azaz a vizet használó, de csatornahálózatra rá nem kötött ingatlanokra, ha az utcában van csatorna. A talajterhelési díjfizetési kötelezettség azt a kibocsátót terheli, „aki a műszakilag rendelkezésére álló közcsatornára nem köt rá, és helyi vízgazdálkodási hatósági, illetve vízjogi engedélyezés hatálya alá tartozó szennyvízelhelyezést alkalmaz” – azaz emésztőt használ.

A rendelet pontosan meghatározza a mentességi köröket. Így pl. mentesül a talajterhelési díj megfizetése alól az, akinek az egy havi átlagjövedelme a rendeletben meghatározott összeg alatt van. 180 napig mentesül a talajterhelési díjfizetési kötelezettség alól az a kibocsátó, aki a megépült közcsatorna átadását követő egy éven belül ráköt a közcsatornára. Nem köteles talajterhelési díjat fizetni az a kibocsátó, akinek az ingatlana előtt a közcsatorna kiépítésre került ugyan, de arra rákötni nem tud,  mert pl. vasúti pálya vagy egyéb idegen műtárgy alatt kellene átvezetni a bekötővezetéket, vagy zártsorú beépítésű ingatlanon lakik, s csak a házon vagy pincehelyiségen keresztül lehetne rákötni a közcsatornára, vagy egyáltalán nincs az ingatlanán semmilyen felépítmény. Fontos azonban tudni, hogy a mentességeket csak a bevallási nyomtatványok szabályszerű kitöltésével, a megfelelő jövedelemigazolások és jogosultsággal rendelkező tervező szakvéleményének csatolásával lehet érvényesíteni. 

• A képviselőtestület az április 7-i rendkívüli ülésen döntött a bányatelepi védett fasorokban lévő, FAKOPP-os vizsgálaton átesett fák gallyazási és kezelési munkáinak elvégzéséről. Mi indokolta most ezt a döntést?

Az elmúlt években több lakossági bejelentés érkezett az önkormányzathoz a bányatelepi fasorok ügyében, és több képviselői interpelláció is elhangzott a fasorok, illetve egyes fák állapotával kapcsolatban. Annak érdekében, hogy a fák állapotáról hiteles és szakszerű képet kapjunk, az önkormányzat megrendelte egy szakcégtől az Alkotmány utcában, a Bányakápolna utcában, a Gesztenye utcában, a Budai Nagy Antal utcában és a Vájár utcában lévő védett fasorok állapotfelmérését. 

A felmérés 2015 novemberében elkészült, s ennek alapján a képviselőtestület a 2016. február 25-i ülésén döntött arról, hogy elvégezteti a dokumentációban előírt gallyazásokat, kivágásokat. A munkák nagyobb részben már el is készültek, csak a Bányakápolna utcában maradt néhány fa, amelyeknek a gallyazását a szükséges elektromos feszültségmentesítés megszabott időpontja miatt április közepén végzi el a vállalkozó.  

A novemberben megvizsgált 184 fa közül 64 fa állapotát nem lehetett szemre vételezéssel megállapítani, ezért ezeket a fákat FAKOPP-os műszeres vizsgálatnak kellett alávetni. A műszeres vizsgálatot végző cég április 1-jén küldte meg a mérési eredményeket és javaslatokat, melyek alapján a 64 műszeresen vizsgált fából 26-ot sajnos ki kell vágni, mert a törzseiken belül nagy korhadt üregek vannak, s emiatt baleset- és életveszélyesek. A többi 38 fa gallyazást, metszést igényel.

A képviselőtestület úgy döntött, a Gar­den Fasorfenntartó Kft. által készített faszakértői vélemény alapján a javasolt kezelési munkákat a fák állagmegóvása, illetve a balesetveszély megelőzése érde­kében még most tavasszal elvégezteti. A munkák április 11-én kezdődnek. A képviselőtestület döntött továbbá arról is, hogy a kivágott fákat ősszel pótolni fogja. A fák pótlására a következő hónapokban külön terv készül, melyet a képviselőtestület hagy majd jóvá.

Palkovics Mária