XVI. évfolyam 8. szám - 2016. augusztus

Megkezdődött a vasútvillamosítás

Július végén megkezdődött a Rá­kos­rendező–Esztergom vasútvonal villamosítása. A projekt megkezdését július 27-én ünnepélyes keretek között jelentették be. 

Az esztergomi vasútállomásnál rendezett sajtótájékozatón jelen volt dr. Mosóczi László, a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium közlekedésért felelős helyettes államtitkára; dr. Völner Pál, az Igazságügyi Minisztérium parlamenti államtitkára, az esztergomi térség országgyűlési képviselője; Romanek Etelka, Esztergom polgármestere; Tokaji Róbert, a MÁV Zrt. műszaki igazgatója és Loppert Dániel, a NIF Zrt. kommunikációs igazgatója, akik az ünnepi beszédek mellett részletesen ismertették a beruházás tartalmát. 

vorosvari-ujsag-2016-08-00018Rákosrendezőtől Esztergomig 51 kilométeren villamosítják a vasútvonalat. Az 50 Hz-es, 25 kV-os, váltakozó áramú felsővezetékek a már korábban kihelyezett tartóoszlopokra kerülnek. Az óbudai állomáson létrehoznak egy új felsővezeték-fenntartási telephelyet, és a beruházáshoz tartozik az is, hogy integrálják a felsővezetéki üzemirányítást a már meglévő rendszerbe. A villamosítás legfőbb hozadéka az utazóközönség számára az lesz, hogy az ütemes menetrend és az új FLIRT elektromos motorvonatok forgalomba állításával – az ígéretek szerint – 10 perccel csökken a menetidő, és a kapcsolódó beruházásoknak köszönhetően az átszállás is egyszerűsödik majd.

Addig azonban időszakos vágányzárra és korlátozásokra lehet számítani. A NIF Zrt. kérésére a kivitelezési munkálatok ideje alatt csak az esti órákban, illetve hétvégén szünetel a vonatközlekedés. Az első folyamatos, teljes vágányzár 2016. szeptember 23. (péntek) 20:40-től szeptember 26. (hétfő) 1:30-ig lép hatályba Rákosrendező és Esztergom között.

Ami még megújul

A teljes vonal villamosításához számos egyéb munkálat is kapcsolódik. A Rákosrendező–Angyalföld–Újpest szakaszon átépítik a teljes vágányt, Újpest és Angyalföld között egy második vágányt is lefektetnek. A megállókban széles utasperonokat és lépcsőket építenek. A közlekedési kapcsolatok javítása érdekében Angyalföld állomásnál új gyalogos aluljárót hoznak létre a Béke úti villamosmegálló és az utasperonok között, és átépítik a szintbeli átjárót az Újpalotai útnál. Újpest megállónál a peron átépítése mellett zajvédő fal és 2 lift készül, és átépítik a Balzsam utca–Névtelen utca csomópontját.vorosvari-ujsag-2016-08-00017

A vasútfejlesztés mostani ütemében kerítenek sort az eddig elmaradt állomásépület-felújításokra. Piliscsabán, a Klotildliget állomásnál helyrehozzák az állomás épületét és közvetlen környezetét, ahogy a dorogi állomást is. Ez utóbbinál kialakítanak egy buszfordulót, összekötő út létesül a Hantken Miksa utca és a 111-es főút között, és egy új vágányt építenek a Mészkőhegyi elágazás közelében. Elbontják a volt tehervonati fogadó és tároló vágányokat, és rendezik a területet. Az esztergomi állomás is teljes egészében megújul, mellé költöztetik a buszpályaudvart a városból, erre a célra építenek egy új, 12 állásos buszpályaudvart. Teljesen átépítik a vágányhálózatot és a peronokat, és új tehervonati fogadóvágányokat alakítanak ki. 

Határidők

Az Angyalföld és Újpest közötti új vágányszakasz a tervek szerint 2017 márciusára készül el, az esztergomi állomásépület 2017 szeptember végére lesz kész, a dorogi és a klotildligeti 2018 szeptemberére. A villamosítás a teljes szakaszon 2018 szeptemberére fog elkészülni.vorosvari-ujsag-2016-08-00016

A kivitelezést a Strabag Vasútépítő Kft. vezette konzorcium (MVM OVIT Országos Villamostávvezeték Zrt.; TRSZ Kft.) végzi. A fejlesztés a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium megbízásából, a NIF Zrt. beruházásában, hazai és uniós forrás felhasználásával valósul meg. A kivitelezés mintegy nettó 33,6 milliárd forintba kerül.

Palkovics Mária