XVII. évfolyam 7. szám - 2017. július

Gondok a hulladékszállítással

Napokat, heteket késik a szelektív hulladék és a zöldhulladék elszállítása a városban. Miért – tesszük fel a kérdést egyre többen –, mikor korábban működött a rendszer? 

Április közepén a Nemzeti Hulladékgazdálkodási Koordináló és Vagyonkezelő Zrt. (NHKV) szakmai vezérigazgató-helyettese, Hajnal Zsolt egy körlevélben tájékoztatta a települések polgármestereit a hulladékszállításban várható átalakításokról. „Az átalakítás célja egy egységes, nonprofit közszolgáltatási rendszer kialakítása nullszaldós működéssel” – állt a tájékoztatóban, amely szerint e cél elérése érdekében vált szükségessé a hulladékgazdálkodási közszolgáltatás integrációja, amely az NKHV Zrt. közreműködésével valósul meg. 

Az átalakítás kezdete óta több környékbeli településen, köztük Pilisvörösváron is zavarok mutatkoznak a hulladékszállításban. Napokat, heteket késik a szelektív hulladék és a zöldhulladék elszállítása a városban. Miért – tesszük fel a kérdést egyre többen –, mikor korábban működött a rendszer? A szolgáltatást Vörösváron végző Zöld Bicske Nonprofit Kft. ügyvezetőjétől, Teszár Tamástól próbáltunk meg válaszokat kapni.

• Mi okozza az utóbbi időszakban a fennakadásokat a szolgáltatásban?

A hulladékgazdálkodási közszolgáltatási rendszer országos átalakítása során sok többletfeladatot kaptunk. A legfontosabb, és társaságunkat leginkább megterhelő változás az, hogy a zöldhulladékot havi gyakorisággal kell összegyűjtenünk – ezt az OHKT, az országos hulladékgazdálkodási közszolgáltatási terv határozza meg. Korábban voltak olyan települések, ahol csak évi 1-2 gyűjtés volt, ezzel szemben most – a januári két fenyőfagyűjtéssel együtt – évi 10 zöldhulladékgyűjtést kell tartanunk minden településen.

• És ehhez kicsi a kapacitás?vorosvari-ujsag-2017-07-00030

Az eszközeink és a munkavállalói állományunk bővítése nélkül csak túlórát elrendelve, szombatra tudtuk beilleszteni a zöldhulladékgyűjtést, így viszont jónéhány sofőrnek és rakodónak már május végére elfogyott a munka törvénykönyve szerint megállapított éves túlórakerete. Ráadásul a hazai fuvarozók és a munkaerő szabad vándorlása miatt az európai fuvarozó társaságok „elszívják” a teherautó-sofőrök jelentős részét, így szinte lehetetlen további sofőröket találni – különösen az ország gazdaságilag legfejlettebb térségében.

• Más településen is jellemző ez, vagy csak Vörösváron?

A pilisi térség többi településén is vannak elmaradások. Próbáljuk orvosolni az áldatlan állapotot munkaerőfelvétellel és újabb használt járművek vásárlásával. Egy gyűjtőjármű már június 14-én munkába állt, egy másik várhatóan a jövő hét elején indulhat el. Emellett folyamatosan visszaállnak a szolgáltatásba a javításról kikerülő autók, de sajnos ezzel párhuzamosan újabbak esnek ki.

• Van fontossági sorrend az elszállításnál?

A vegyes (kommunális) hulladék elszállítása előnyt élvez, de a kapacitásaink függvényében délutáni műszakokat is szervezünk, ezért kérjük az ingatlanhasználókat, hogy minden el nem szállított hulladékot hagyjanak az ingatlan előtt, mert előfordul, hogy este 8-9 óra körül érnek oda a járműveink. A munkaerőhiány miatt B kategóriás kisteherautók üzembe állítását is tervezzük.

Ez azonban csak a problémák egyik része, a cégnek jelenleg a közszolgáltatási szerződésekkel is gondjai vannak. Ennek egyik az oka az, hogy nem sikerült teljesíteni az elvárt szelektív hulladékmennyiséget – mondta el lapunknak Teszár Tamás:

A hulladékgazdálkodási közszolgáltatási tevékenység ellátásának feltételei közé tavaly bekerült egy új dokumentum: a „megfelelőségi vélemény”. A megfelelőségi vélemény kiadásakor azt vizsgálják, hogy a közszolgáltató tevékenysége, gyakorlata hozzájárul-e az országos hulladékgazdálkodási közszolgáltatási tervben (OHKT) foglalt célok megvalósításához. A célokat az EU előírásainak megfelelően állították össze. Az egyik legfontosabb cél a szelektíven gyűjtött, anyagában hasznosítható csomagolási hulladékok „eltérítése” a lerakástól. Az OHKT-ban meghatározott egy főre jutó éves mennyiségeket egyelőre nem tudjuk teljesíteni, ehhez szemléletformálásra és a gyűjtési hálózat bővítésére is szükség lesz. Évente, fejenként 10 kg papír, 6 kg üveg, 4 kg műanyag és 1 kg fém csomagolási hulladékot kell összegyűjtenünk. Ha nem érjük el az elvárt mennyiséget, a megfelelőségi vélemény visszavonásra kerül. Ez az egyik oka a megfelelőségi vélemény mostani visszavonásának.

• Van, ahol emiatt megszűnt a szerződés?vorosvari-ujsag-2017-07-00029

18 településen, közel 100 000 lakosnak nyújtunk szolgáltatást. Az önkormányzatokkal kötött hulladékszállítási közszolgáltatási szerződéseinket – jogszabályi előírás miatt – az önkormányzatoknak mérlegelés nélkül fel kell mondaniuk, de mi a hat hónapos felmondási idő alatt a szolgáltatást továbbra is ellátjuk. 

A Zöld Bicskéhez tartozó települések közül eddig csak néhányan mondták fel a szerződést, az önkormányzatok többsége még kivár, mert aggódnak amiatt, hogy a felmondási idő letelte után hogyan tudják majd biztosítani a feladatellátást. Vörösváron egyelőre él még a szerződés. A képviselő-testület a legutóbbi ülésén hosszan tárgyalta a témát, és végül úgy határozott, hogy a szerződés esetleges megszüntetéséről a Duna-Vértes Társulási Tanács júliusi ülése után dönt. Az egyeztetések tehát folynak, az érintettek keresik a megoldást, hiszen mindenkinek érdeke, hogy a szolgáltatás biztonsággal el legyen látva.

Arra a kérdésre, hogy várhatóan visszaszerzi-e a cég a megfelelőségi véleményt, Teszár Tamás azt felelte, hogy minden szükséges lépést megtesznek ennek érdekében.

Sólyom Ágnes

„A 2016. április 1. napjától hatályos jogszabályi rendelkezések, továbbá a hulladékgazdálkodási közszolgáltatás országos elvárásait és céljait meghatározó Országos Hulladékgazdálkodási Közszolgáltatási Terv (a továbbiakban: OHKT) a hulladékgazdálkodási közszolgáltatási rendszer átalakítását tették szükségessé az európai uniós kötelezettségek, a rezsicsökkentés eredményeinek megőrzése, a fenntarthatóság biztosítása, valamint a területi egyenlőtlenségek megszűntetése, optimális közszolgáltatási területek kialakítása érdekében. Az átalakítás célja egy egységes, nonprofit közszolgáltatási rendszer kialakítása nullszaldós működéssel. E célok elérése érdekében a hulladékgazdálkodási közszolgáltatás integrációja vált szükségessé. A közszolgáltatás ellátásának optimális területi lehatárolása és a regionális koordináció az állami hulladékgazdálkodási közfeladat ellátására létrehozott NHKV Zrt. közreműködésével valósul meg.”

NHKV

A Zöld Bicske Nonprofit Kft. szelektív- és zöldhulladék gyűjtésére rakodókat és kisteherautó-vezetőket keres a pilisvörösvári térségben.
A sofőrök számára a követelmény: B kategóriás jogosítvány. Jelentkezés: info@zoldbicske.hu