XIV. évfolyam 1. szám - 2014. január

Legfrissebb

Legfrissebb

A közelmúltban teljesen megújult a Fő utcai posta épülete, ahol már új, korszerű kiszolgálással várják városunk lakóit. Nemcsak az épület újult meg, hanem az intézmény is új vezetőt kapott Kepplerné Jószai Hajnalka szemé...

Hiába a térség polgármestereinek példás összefogása a M10 gyorsforgalmi út megépítése érdekében, a közlekedéspolitikáért felelős államtitkár válasza szerint a 10-es út melletti települések problémáját megoldó útfejleszté...

Minden év május hónapjának utolsó vasárnapján azokra az emberekre emlékezünk, akik Magyarország védelme érdekében életüket áldozták vagy kockáztatták. A magyar hősökről az első törvény 1917-ben keletkezett, amely az első...

Ütemterv szerint halad a Rákos­rendező és Esztergom közötti vasútvonal villamosítása. Várható vágányzárak, határidők, a beruházás jelenlegi állása – cikkünk a Nemzeti Infrastruktúrafejlesztő Zrt. információit foglalja össze.

Ez év őszére alkalmas lesz a vasútvonal a villamos vontatásra – tájékoztatott a beruházó NIF Zrt. a munkálatok állásáról. Az 51 km hosszú szakasz korszerűsítése ütemterv szerint halad, és jól állnak a kapcsolódó beruházások is: állomásfelújítások, peronépítés, az átszállási lehetőségek bővítése.

Lakossági fórumot tartottak 2017. február 16-án a Művészetek Háza dísztermében az M0-ás autóút északi szektor 11. sz. főút és 10. sz. főút közötti szakaszának építési engedélyezési eljárásával kapcsolatban. A fórumot Gromon István polgármester kezdeményezte és hívta össze, bevonva a beruházó és a tervező cégek képviselőit, a környező települések polgármestereit és lakosságát is.  

Július végén megkezdődött a Rá­kos­rendező–Esztergom vasútvonal villamosítása. A projekt megkezdését július 27-én ünnepélyes keretek között jelentették be. 

Az esztergomi vasútállomásnál rendezett sajtótájékozatón jelen volt dr. Mosóczi László, a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium közlekedésért felelős helyettes államtitkára; dr. Völner Pál, az Igazságügyi Minisztérium parlamenti államtitkára, az esztergomi térség országgyűlési képviselője; Romanek Etelka, Esztergom polgármestere; Tokaji Róbert, a MÁV Zrt. műszaki igazgatója és Loppert Dániel, a NIF Zrt. kommunikációs igazgatója, akik az ünnepi beszédek mellett részletesen ismertették a beruházás tartalmát. 

Önkormányzati koszorú az Isonzónál

Isonzó Expressz

Az Isonzó Expressz először az első világháború centenáriuma alkalmából, 2015-ben indult útnak Budapestről. Ausztrián és Szlovénián keresztül közlekedett Olaszországba, az isonzói harctér helyszíneihez. A különvonatot az Indóház, a MÁV Nosztalgia Kft., a Budakeszi Kultúra Alapítvány, a Honvédelmi Minisztérium Társadalmi Kapcsolatok Hivatal, valamint a Nagy Háború Kutatásért Közhasznú Alapítvány összefogása hozta létre. A nagy sikerre való tekintettel a programot 2016-ban megismételték, új programokkal, látnivalókkal bővítve.

Múlt év novemberében kezdődött meg az „Árpád híd autóbuszállomás” átépítése. Az utazóközönséget a beruházás elkészültével nem csupán egy új buszpályaudvar fogadja, hanem Budapest egyik legnagyobb iroda- és szolgáltatóközpontja.

A korábbi buszállomás mintegy harminc éven át szolgálta ki az utasokat, többek között a Budapest–Pilisvörösvár viszonylatban ingázó felnőtteket és diákokat. Ennek azonban lejárt az ideje, a helyén hamarosan egy hatalmas irodaház és szolgáltatóközpont épül. Pontosabban a beruházás ennél nagyobb területen valósul meg, melynek csak egy része a buszállomás ingatlana. A beruházó HB Reavis Kft. 3 ha területet vásárolt a célra.

A térség lakóinak nemcsak a nemzeti ünnep miatt volt jelentős az idei augusztus 20., hanem azért is, mert ezen a napon több mint három év várakozás után újra megindult a vonatközlekedés a Budapest–Esztergom vasútvonal teljes,  53 kilométeres szakaszán.

Amikor 1895-ben megnyílt a Budapest–Esztergom vasútvonal, a dorogi bányavidék teherszállítását szolgálta ki. Mára jelentősen megváltozott a funkciója, így az elvárások is a vasúti közlekedéssel szemben. A vonat már a felújítás előtt is a legbiztosabb bejutási módot jelentette az agglomerációból a fővárosba, de a korszerűsítéssel lett belőle igazi elővárosi vasútvonal. Ugyan még nem valósult meg az összes korszerűsítési terv, de azért már most is nagyon sok elemmel gazdagodott a vonal. Vegyük sorra, mi minden történt a vágányzár elmúlt három éve alatt.

Mégsem lesz kész 2014. év végére a 2-es vonal felújítása – tájékoztattak a KTI szakemberei. Legkorábban 2015 márciusában indulhat meg a forgalom a teljes vonalon. Utána viszont rögtön kezdődik a pálya villamosítása és a Budapest Nyugati pályaudvar felújítása, ezért csak 2016-tól járhatnak sűrűbben a vonatok a felújított vonalon. Az ürömi csomópontot a vasútépítés befejeztével kezdik el.

Mégis megindulhat a vonatforgalom 2014 decemberében, az ürömi körforgalmat pedig már idén augusztusban elkezdik építeni – tájékoztatott a NIF. A Flirt vonatok viszont csak 2016 tavaszától közlekednek majd.

Azokkal a kérdésekkel, amelyek a KTI-s tájékoztató alapján merültek fel, illetve amelyek a tájékoztató után is nyitva maradtak, a Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő Zrt. kommunikációs vezetőjéhez, Loppert Dánielhez fordultunk. Tőle kaptuk az alábbi válaszokat, amelyek több ponton is eltérnek az előzőekben ismertetettektől. Jelenleg ezek a legfrissebb információk a felújítás ütemezéséről:

Áprilistól fektetik a síneket a hiányzó szakaszon

Tavaly december 12-én ünnepélyes keretek között adták át a vasút Pilisvörösvár és Esztergom közötti szakaszát. Az eseményről részletes beszámolót olvashattak lapunk januári számában. Mostanában azonban úgy tűnik, mintha nem történt volna semmi. Ez azonban nem így van, a munkálatok folyamatosan zajlanak – tudtuk meg Loppert Dánieltől, a NIF Zrt. kommunikációs vezetőjétől.

Az országos hírek között jelent meg, hogy döntés született az M0 autóút újabb szakaszának nyomvonaláról, és arról, hogy a Budakalász és a 10-es út közti szakasz 2018-20-ig meg is épül. Ennek kapcsán annak jártunk utána, hogy milyen fejlesztési tervek vannak a térség közútjaira az elkövetkező 4-6 évben.

Teljes gőzzel beindult az önkormányzati főzőkonyha

2013 szeptemberében megkezdte működését az új önkormányzati főzőkonyha a Szabadság u. 21-ben. Azóta itt főznek az öt tagóvoda, a két általános iskola, a Napos Oldal Szociális Központ és a Schiller Gimnázium tanulói, nevelői, ellátottjai, azaz összesen kb. 1300 fő számára. A konyha régi-új vezetője Karácsony Lajosné Erzsi, őt kérdeztük az elmúlt hónap eredményeiről, tapasztalatairól, változásairól.